top of page

Iguassufallene

Etter 18 timer og en lang natt i buss kom vi endelig frem til Iguassufallene. Iguazufallene består av over 250 fossefall i elva Iguazu på grensa mellom den brasilianske delstaten Parana og den argentinske provinsen Misiones. Fallene er opp til 82 meter på det høyeste med en vannmengde som varierer mellom 1750 og 12750 kubikkmeter pr sekund. Fossene ligger i den brasilianske Iguaçu nasjonalpark og den argentinske Iguazú nasjonalpark som dekker om lag 2500 km2. De fleste fossefallene er på argentinsk område, mens det beste utkikkspunktet befinner seg på brasiliansk område. Da vi kom frem la vi bagasjen fra oss og dro rett av gårde for å utforske fossefallene fra den brasilianske siden. Første mulighet var en kort helikoptertur over fossefallene, og til min store overraskelse hadde Berit ordnet dette som bursdagsgave til meg. Dagen etter var nemlig 30 års dagen min. Det var en fin opplevelse og fly over fallene som etter to uker med regn hadde veldig mye vann. Vi fikk også et bedre inntrykk av det enorme området fossefallene strekker seg over. Etter helikopterturen ble vi og resten av gruppa satt av med en x meter lang promenaden hvor vi fikk gå langs den østlige siden av fossefallene. Vi stoppet ved flere utsiktspunkter hvor vi fikk nyte synet av de massive fossene. Mot slutten at turen kunne vi gå ut på en utsiktspunkt som lå helt inntil fossen. De utrolige kreftene og den høye vannstanden førte til at dette ble en våt oppleves, men vel verdt det for å komme så nær fossen. Alle som gikk ut det siste stykket ble våte. Vi fikk tatt et par bilder når vindretningen var riktig før vi sprang gjennomvåte tilbake.En flott dag på den brasilianske siden av Iguassufallene ble avsluttet med Champions Leage finale på en bar etterfulgt av middag på en av byens beste kjøtt restaurant. Neste dag gikk med til å se fossen fra den argentinske siden. Dagen startet tidlig slik at vi kunne bli blant de første på det mest kjente utsiktspunktet. Nasjonalparkene på den argentinske siden er utrolig stor så man må ta tog inne i selve parken. Alt gikk etter planen og vi klarte som første G Adventure gruppe i år å nå det første toget ut til fallene. Der fikk vi nyte det fine synet av fallene før det ble overfylte av turister. På denne tiden av året er det lavsesong med rundt 1 000 besøkende i parken hver dag. I høysesongen er antall besøkende normalt mellom 10 000-15 000. Etter at vi hadde besøkt det mest spektakulære utsiktspunktet tok vi toget tilbake for og vandre en annen promenade for og få se fallene fra en annen vinkel. Etter to timer vandring langs fossefallene var det tid for lunsj før vi fikk kjenne fossens krefter på nært hold. Da tok vi nemlig speedbåt fra nedsiden av fallene. Det må være noe av det råeste vi har vært med på. Vannstanden var høy og kreftene i elva og fossen var enorme. Båten lekte seg opp over de store vassdragene før vi kom helt opp til fossefallene. Her fikk vi beskjed om at vi snart kom til og bli veldig våte og at vi måtte passe på at alle verdisaker var godt pakket inn i de vanntetteposene vi tidligere hadde fått tildelt. Når alle var klare for en kald dusj kjørte båten helt oppunder fallene vi var nesten så nær at vi kunne ta på vannet som kom susende ned fra 82 meters høyde. Det var helt utrolig og være så tett på de store vannmengdene og vi var veldig glad for at vi hadde valgt badetøy som antrekk for båtturen.

Vi var veldig fornøyde med å få se Iguassufallene fra begge sider, i tillegg til både i fugleperspektiv fra helikopter og i båt under og bokstavligtalt inni i selve fossen. Det var to fantastiske dager med mange flotte opplevelser og gode minner. Det var også ikke minst, en uforglemmelig 30 års dag for meg som ble avsluttet med kake, sang og bursdagsgave fra gruppen på kvelden.